فراخوانی ...

انجمن ایرانی تاریخ
سفر هیئت رئیسه انجمن ایرانی تاریخ به دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین نسخه چاپی RSS
  • سفر هیئت رئیسه انجمن ایرانی تاریخ به دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
    چهارشنبه 10 خرداد 1391 ساعت 20:47

    اعضای هیئت رئیسه انجمن طی دعوتی از سوی نماینده این انجمن در استان قزوین، ‌جناب آقای دکتر باقرعلی عادلفر به دانشگاه بین المللی قزوین فراخوانده شدند تا شنوای نیازهای تاریخی دانشجویان، معلمان و اساتید تاریخ این استان باشند و بتوانند گام های مؤثری در جهت رفع این نیازها بردارند

    اعضای هیئت رئیسه انجمن طی دعوتی از سوی نماینده این انجمن در استان قزوین، ‌جناب آقای دکتر باقرعلی عادلفر به دانشگاه بین المللی قزوین فراخوانده شدند تا شنوای نیازهای تاریخی دانشجویان، معلمان و اساتید تاریخ این استان باشند و بتوانند گام های مؤثری در جهت رفع این نیازها بردارند.

    به مناسبت این سفر نشستی با حضور اعضای هیئت رئیسه، اعضای هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه،‌ دانشجویان و دبیران آموزش و پرورش استان قزوین در ساعت 15 روز چهارشنبه مورخ 10/3/91در دانشگاه بین المللی قزوین برپا شد.

    آغاز نشست تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی بود. در ابتدا دکتر نصراله پورمحمدی املشی به عنوان مدیر و مجری برنامه از هیئت رئیسه انجمن ایرانی تاریخ به ریاست جناب آقای دکتر ولوی، نماینده انجمن در استان قزوین جناب آقای دکتر باقرعلی عادلفر، ریاست دانشکده ادبیات،‌ فرهنگیان علوم تاریخی و مسئولان آموزش و پرورش استان قزوین برای اطلاع رسانی و فراهم کردن مقدمات حضور دبیران در جلسه تقدیر و تشکر کردند.

    دکتر پور محمدی املشی این نشسست ها را زمینه ای برای شناسایی ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری استان دانستند و به خصوص نزدیکی قزوین به تهران را عامل مناسبی برای همکاری بیشتر با انجمن تاریخ همکاری عنوان کردند.

    ایشان در ادامه به بیانی توضیحاتی در باب پیشینه تاریخی استان و نقش قزوین در شکل گیری تاریخ ایران پرداختند. همچنین بخشی از داده های تاریخی را مدیون وجود مورخان و محققانی از دیار قزوین چون عبدالجلیل قزوینی،‌حمدالله مستوفی، آصف خان قزوینی، قاضی ‌احمد غفاری و در دوران معاصر علامه محمد قزوینی و دیگرانی برشمردند که منشأ تأسیس مکتب تاریخنگاری خاص با عنوان «تاریخنگای قزوین» شده اند.

    استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین سپس به طرح دو دغدغه پرداخت: دغدغه اول به فارغ التحصیلان رشته تاریخ مربوط بود که به محض اتمام تحصیلات و به اصطلاح تسویه حساب با دانشگاه، نه تنها کار مناسبی نمی یابند، که برای پاسخ به نیازهای فکری خود درهای کتابخانه های مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها را هم به روی خود بسته می بینند. ایشان روی سخن خود را به هیئت رئیسه انجمن کرده و برای رفع این مسئله پیشنهاد دادند درصورتی که انجمن بتواند کارت هایی صادر کند که معرف هویت علمی افراد باشد،‌ کمک بزرگی به نجات این فارغ التحصیلان از سرگردانی در مراکز علمی خواهد کرد.

    موضوع دومی که دکتر پور محمدی املشی عنوان کردند بحث نظارت، هدایت و حمایت انجمن تاریخ از دانش آموختگان رشته تاریخ بود. ایشان در این راستا به گسترش مرزهای دانش تاریخی، هدایت اهل تاریخ به قلمرو جدید علوم تاریخی، ارزیابی و شناختن نیازهای نسل جوان و به ویژه هدایت و جهت دادن به مجلات و نقد آنان - از جمله مجلات علمی و پژوهشی که تاکنون کسی جرأت نقد آن را نیافته است- اشاره کردند.

    دکتر پورمحمدی املشی سپس از اعضای هیئت رئیسه حاضر در جلسه دعوت کردند تا برای بیان سخنان خود در جایگاه تعیین شده حاضر شوند.

    دکتر علیمحمد ولوی، استاد دانشگاه الزهرا (س) و رئیس هیئت مدیره انجمن ایرانی تاریخ در آغاز بیانات خود از مسئولان دانشگاه بین المللی قزوین و همکاری آنان در فراهم آمدن این جلسه و نیز از اعضای هیئت علمی گروه تاریخ این دانشگاه، از جمله دکتر عباس برومند اعلم که علاوه بر عضویت در هیئت علمی دانشگاه قزوین، مسئولیت شورای کتاب انجمن را هم برعهده دارند،‌ جناب آقای دکتر پاشا، ریاست محترم دانشگاه و جمع حاضر تقدیر وتشکر و از حضور در این جلسه ابراز خوشبختی و خوشحالی کردند.

    ایشان بیان کردند: «انجمن ایرانی تاریخ عمر کوتاهی حدود چهار سال دارد. طی این چهار سال گام هایی در جهت پر کردن خلأهای موجود در رشته تاریخ برداشته است و مسلماً باید در آینده نیز گام های دیگری بردارد تا بتواند خلأها را پر کند».

    رئیس انجمن ایرانی تاریخ در ادامه اذعان کردند: در کشوری که چندین هزار سال تاریخ دارد و مهد تمدنهاست در نظام آموزشی عالی یا سطوح پایین تر متأسفانه به رشته تاریخ کمترین اهمیت داده می شود، این در حالی است که در کشورهایی مثل کانادا، استرالیا، آمریکا که قدمت تاریخی کمتری دارند، گروه تاریخ از مهم ترین گروه های آموزشی آنان است. ایشان بیان کردند: ملتی می تواند ملت استوار و ماندگار باشد که به ریشه های خود توجه و آن را حفظ کند و با اتکای آن بتواند دائماً بالندگی داشته باشد. اما متأسفانه چه در گذشته و چه در حال رشته تاریخ در کشور ما با بی مهری مواجه شده است. ایشان در ادامه به وضعیت آموزش تاریخ در دبیرستانها اشاره کرده و گفتند: «گاهی اوقات درس تاریخ را معلمی تدریس می کند که رشته تحصیلی اش فیزیک، شیمی یا تربیت بدنی است و فارغ التحصیلان این رشته خود در حاشیه قرار گرفته اند و یا اینکه معمولاً مدیران مدارس از معلم تاریخ می خواهند ساعت درسی خود را به درس دیگری اختصاص دهد و از همین رو است که در کشورمان شکاف عجیبی بین نسل جوان و پیشینه تاریخی اش ایجاد شده است که اگر تدبیری اندیشیده نشود در آینده ای نه چندان دور بحران های عمیقی را پیش رو خواهیم داشت».

    استاد دانشگاه الزهرا (س) در باب اهمیت جایگاه انجمن تاریخ اذعان کردند که در بسیاری از کشورهای جهان این انجمن جایگاه بالایی دارد. از جمله به کشور ترکیه اشاره و بیان کردند: « یکی از پر پشتوانه ترین انجمن های کشور ترکیه، انجمن تاریخ آن کشور است. به طوری که کمال آتاتورک اموال خود را وقف این انجمن کرده است». ایشان همچنین از کشورهایی چون آذربایجان و حتی کشورهای ضعیف تری مثل افغاننستان نام بردند که به تاریخ کشورشان بیشتر از ایران اهمیت می دهند.

    دکتر ولوی هدف از تشکیل انجمن تاریخ را جبران چنین خلأهایی برشمردند و در ادامه با اشاره به وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان تاریخ، اذعان کردند که به نظر نباید دغدغه کاریابی برای دانش آموختگان این رشته وجود داشته باشد. به زعم ایشان اگر در عرصه های مختلف نظام مدیریتی درست عمل شود، مراکز اسناد خوب مدیریت شوند، می توان دهها فارغ التحصیل را وارد عرصه کار کرد. ایشان بیان داشتند: «اگر همت کنیم و تاریخ محلی همه شهرهایمان را بنویسیم، در هر پروژه ای می توان حداقل 4-5 فارغ التحصیل را درگیر کرد و همچنین می توان صدها پروژه دیگر به کار گرفت که در عین فراهم ساختن زمینه کاری برای فارغ التحصیلان،‌ کمک شایانی به احیای تاریخ این کشور خواهد کرد».

    بخش دیگر سخنان آقای دکتر ولوی به بیان گزارشی کوتاه از فعالیت های انجمن در طول حیات خود از جمله برگزاری دو سمینار ملی- بین المللی، چندین همایش تجلیل از بزرگان تاریخ، انتشار نشریه علمی- پژوهشی، برگزاری دوره های آموزشی و فعال کردن شعبه انجمن در 15 استان و مواردی از این قبیل بود.

    در پایان آقای دکتر ولوی خاطر نشان ساختند: «با توجه به اینکه استان قزوین سابقه تاریخی روشن و پتانسیل های خوبی دارد، از همه دانشگاه های دولتی،‌ آزاد و پیام نور قزوین خواستاریم که با انجمن ایرانی تاریخ همکاری نزدیکی داشته باشند تا در آینده ای نه چندان دور شاهد تولیدات ارزشمند استادان و پژوهشگران این استان باشیم».

    سخنران دیگر جلسه سرکار خانم دکتر الهام ملک زاده، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مدیر بخش آموزش انجمن ایرانی تاریخ بودند. ایشان در آغاز سخن بیان داشتند: «از زمان شروع به کار، افق دید و برنامه هایی که داشتیم با سرعتی که انتظار داشتیم،‌ اجرای آنان میسر نبود، بیشترین کاری که باید صورت می گرفت، فرهنگسازی بود.»

    به بیان ایشان 23 دوره آموزشی طراحی شده است، دوره هایی که به شکل ابزار عملی و مهارتی هستند که فرد تحصیل کرده در رشته تاریخ، از قبل دانستن آن می تواند چه به لحاظ معنوی و چه به لحاظ مادی منتفع گردد. ایشان همچنین افزودند: با ارائه این دوره ها میزان و توانایی استفاده عملی از رشته ارتقا می یابد. فضای روخوانی و توضیحی صرف این رشته شکسته می شود و در تاریخ فضای کاری ایجاد می شود. همچنین این کارگاه ها زمینه ای برای معرفی شرکت کنندگان به مراکز و سازمانهای متقاضی نیروهای آموزش دیده خواهد بود».

    ایشان در ادامه گزارشی از تعداد، عنوان و مدرسان کارگاه های برگزارشده از اسفند 88 تا کنون ارائه دادند. بنابر توضیح مدیر کارگروه آموزش انجمن ایرانی تاریخ حدود 17 دوره کلاس برگزار شده است؛ سندشناسی و سندخوانی، سیاق، روش تحقیق، آشنایی با کتیبه ها و... برخی از مهم ترین آن ها بودند و بنا به درخواست متقاضیان برگزاری برخی از این دوره ها مثل آشنایی با خط سیاق و سندخوانی بارها تکرار شده است.

    همچنین ایشان خاطر نشان کردند: برخی کلاس ها مبتنی بر نیاز دانشگاه یا سازمان خاص است که به پیشنهاد آنان در محلی که به انتخاب خود آنان باشد برگزار می شود.

    در پایان دکتر ملک زاده به مزایای گواهی هایی که پس از برگزاری آزمون پایان دوره ها اعطا می شود، اشاره کردند و این گواهی ها را رزومه مناسبی در آزمون های مصاحبه دکتری و کاریابی عنوان کردند.

    خانم دکتر محبوبه شرفی، استادیار دانشگاه آزاد شهرری و مدیر کارگروه پژوهش انجمن ایرانی تاریخ نیز در سخنان خود چنین اذعان کردند که: «یکی از دل مشغولی های مسئولان به سامان رساندن کارهای تحقیقی و پژوهشی است و انجمن بستری فراهم ساخته تا طرح تحقیقاتی پژوهشگران را به مرحله اجرا درآورد. ایشان از جمع حاضر در جلسه خواستند تا کارهای تحقیقاتی خود را مطابق طرح تحقییقاتی مندرج بر روی سایت انجمن تنظیم و برای طرح در شورای پژوهشی ارسال کنند.»

    دکتر عباس برومند اعلم از دیگر سخنرانان جلسه بودند که با دو حیثیت عضویت در هیئت علمی دانشگاه بین المللی قزوین و مسئولیت بخش انتشارات انجمن ایرانی تاریخ در جلسه حضور یافتند و به بیان سخنانی پرداختند.

    ایشان ضمن خیرمقدم به اعضای هیئت رئیسه انجمن و تشکر از نماینده انجمن در استان قزوین جناب آقای دکتر عادلفر و سایر مسئولان دانشگاه، این جلسات را فتح بابی برای آغاز همکاری میان دانشگاه قزوین و انجمن عنوان کردند.

    مسئول شورای کتاب انجمن ایرانی تاریخ اذعان کردند: «انجمن پذیرای آثار فاخر پژوهشی تمامی استادان، محققان و پژوهشگران در قالب اثر پژوهشی، کتاب، ترجمه، نسخه خطی و... است». همچنین بیان داشتند که بالاترین رتبه متصور در هر نظام آموزشی و پژوهشی متعلق به آثاری است که توسط انتشارات انجمن به چاپ رسیده باشد. ایشان افزودند آثاری در طی مسیر است و اولین کتاب انجمن که کاری است مربوط به استاد فقید دکتر عبدالحسین نوایی در آخر تابستان مقارن با برگزاری کنگره تاریخدانان ایران منتشر خواهد شد.

    ایشان انجمن تاریخ را به مثابه خانه صنفی اهل تاریخ دانستند و اذعان داشتند انجمن یک سازمان یا نهاد نیست، انجمن خانه صنفی همه ماست. باید نگاه همه به این انجمن مانند خانه خودمان باشد. اگر انتقاد، کاستی یا نقصی است مطرح شود و همه برای پیشبرد اهداف آن همکاری داشته باشند.

    جلسه با طرح پرسش های حاضران پیرامون انجمن، طرح مشکلات و موانع موجود از جمله انتشار مقالات علمی،‌ حمایت انجمن از علاقه مندان به ادامه تحصیل در خارج از کشور، کمبود امکانات استان برای رفع نیازهای علمی اهل تاریخ و... از اعضای هیئت رئیسه انجمن ادامه یافت.

    جلسه هیئت رئیسه انجمن ایرانی تاریخ در دانشگاه بین المللی قزوین با ایراد سخنانی کوتاه از سوی جناب آقای دکتر محمدباقر عادلفر، نماینده انجمن در آن استان پایان یافت.

    طرح سؤال از نقش انجمن و گروه های تاریخ در تغییرات مربوط به حوزه علوم انسانی و از جمله تاریخ، تاکید بر بحران مسئله آموزش تاریخ در کشور و غلبه بعد سیاسی و حکومتی آموزش تاریخ و غفلت از ابعاد دیگر آن به خصوص بی توجهی به گرایشات اجتماعی و تمدنی تاریخ از جمله محورهایی بود که آقای دکتر عادلفر به آن ها اشاره کردند



    گزارش و مصاحبه
    شماره مطلب: 732
    دفعات دیده شده: 3001 | آخرین مشاهده: 46 دقیقه پیش