فراخوانی ...

انجمن ایرانی تاریخ
مجموعه مقالات همایش آموزش تاریخ در مدارس در گفتگو با خانم دکتر فاضلی پور نسخه چاپی RSS
  • مجموعه مقالات همایش آموزش تاریخ در مدارس در گفتگو با خانم دکتر فاضلی پور مجموعه مقالات همایش آموزش تاریخ در مدارس در گفتگو با خانم دکتر فاضلی پور
    سه‌شنبه 11 مهر 1396 ساعت 15:33

    آموزش تاریخ در نهاد آموزش و پرورش به عنوان یکی از موثرترین نهادها در سیر اجتماعی کردن افراد جامعه و فرهنگ پذیری آنها اهمیت تعیین کننده ای دارد. کتاب مجموعه مقالات آموزش تاریخ در مدارس ایران به همت انجمن ایرانی تاریخ و با کوشش و پیگیری دکتر طوبی فاضلی پور و آقای رحیم روح بخش دبیران علمی و اجرائی همایش در فروردین 1396 در دسترس علاقمندان قرار گرفت این کتاب حاوی گزیده مقالات ارائه شده در همایشی با همین عنوان است. در 394 صفحه که توسط انتشارات نگارستان اندیشه منشر شد. دکتر طوبی فاضلی پور در گفتگو بارادیو فرهنگ به معرفی کتاب پرداختند.

     دکتر فاضلی پور دبیر شعب انجمن ایرانی تاریخ در گفتگو با رادیو فرهنگ از کتاب «مجموعه مقالات همایش آموزش تاریخ در مدارس» گفتند.

    آموزش تاریخ در نهاد آموزش و پرورش به عنوان یکی از موثرترین نهادها در سیر اجتماعی کردن افراد جامعه و فرهنگ پذیری آنها اهمیت تعیین کننده ای دارد. کتاب مجموعه مقالات آموزش تاریخ در مدارس ایران به همت انجمن ایرانی تاریخ و با کوشش و پیگیری دکتر طوبی فاضلی پور و آقای رحیم روح بخش دبیران علمی و اجرائی همایش در فروردین 1396 در دسترس علاقمندان قرار گرفت این کتاب حاوی گزیده مقالات ارائه شده در همایشی با همین عنوان است. در 394 صفحه که توسط انتشارات نگارستان اندیشه منشر شد. دکتر طوبی فاضلی پور در گفتگو با رادیو فرهنگ به معرفی کتاب پرداختند.

    مجری: خانم دکتر با توجه به اینکه شما کتابی را گردآوری ، چاپ و منتشرکردید در رابطه با آموزش تاریخ و تاریخ همیشه موضوعی است که در همه مقاطع درسی چه در مدارس و چه در دانشگاه و چه حتی کسانی که مطالعه آزاد روی این موضوع دارند و علاقه مند هستند با حساسیت بسیار بالایی به سراغ آن می روند به خاطر اینکه شاید آنقدر که در حوزه تاریخ با تحریف مواجه هستیم، به نوعی که مطرح کردنش برای آنکه ایجاد کشش و علاقه بکند و یا در موضوعات دیگر و در دروس دیگر حساسیت وجود نداشته باشد ، قطعا برای شما و تیمی که با آن کار کرده اید برای جمع آوری این مقاله ها  دل نگرانی ها و دغدغه هائی در مورد خود مساله تاریخ بوده که به نوع و شیوه آموزش آن پرداختید. لطفا راجع به این دل مشغولی ها برای ما توضیح دهید.

    فاضلی پور: باید مقدما خدمت شما عرض کنم که مجموع مقالاتی که به عنوان آموزش تاریخ در مدارس به چاپ رسید از دل فعالیت یک کارگروهی در انجمن ایرانی تاریخ شکل پیدا کرد با همان توضیحاتی که شما دادید. اصولا چالشی که درس تاریخ دارد در ذیل رشته علوم انسانی بطور عام و خود درس تاریخ بطور خاص همیشه درگیر بوده با یک کم لطفی و بی محبتی برنامه ریزان و مسئولان امر آموزش در این کشور به همین دلیل که ما فکر کردیم به این مقوله بپردازیم. اولا محورهایی که برای آموزش تاریخ در نظر گرفته شد در پنج محور خلاصه شد تا مقالات  بتواند بازگو کننده این نارسائیها و این دغدغه های خاطر باشد.

    1-  تحلیل محتوای کتابهای تاریخ در مقاطع آموزشی که باید تحلیل می شد.

    2-  معلمان و آموزش تاریخ، چه در گیریهایی معلمان برای آموزش این کتابها دارند.

    3-  در این کتابها آیا تاریخ نگاری و تاریخ نگری از هم باز شناخته شده و تفاوت این دو مقوله آیا در تدوین کتاب مورد نظر قرار گرفته و در نهایت روشهایی که معلمان برای تدریس محتوای متاب تاریخ بکار برده اند ، مقولاتی بود که خیلی دغدغه خاطر کارگروه انجمن ایرانی تاریخ را به خود مشغول کرده بود و باعث شد همایشی با همین عنوان برگزار شود که حاصل آن مجموعه مقالاتی شد که با 27 مقاله برگزیده به چاپ رسید.

    مجری: برای ما بگویید که عمده آسیبی که توانستید در کتاب های آموزش تاریخ به آن دسترسی پیدا کنید یا بطور ناخودآگاه کسانی    که دراین همایش شرکت کردند و مقالات خود را ارائه دادند، بیشتر روی چه موضوعی تاکید داشتند؟

    فاضلی پور: سه تا چهار محور خیلی بیش از محورهای دیگر توجه معلمین را بخود جلب کرده بود و بیشتر مقالات در آن حوزه دور میز به اضافه اینکه یک نقد بیرونی و درونی راجع به کتابهای تاریخ شده بود یعنی از جلد کتابهای تاریخ تا محتویات داخل آن مورد نقد و بررسی قرار گرفته بود، اما آن محورهایی که معلمین بسیار در مورد آن مقاله تدوین کرده بودند. ابتدا جایگاه هویت ملی- مذهبی در کتاب های تاریخ بود که مقالات این حوزه نشان دهنده آن بود که به هویت ملی کمتر از هویت مذهبی پرداخته شده است. دومین محور ی که خیلی توجه ها را جلب کرد روش هایی بود که برای تدریس تاریخ در نظر گرفته شده بودکه با تغیییر روش سنتی در حقیقت معلمین این مساله را بیان کرده بودند که اگر ابزارها و امکاناتی که بتوانند تدریس را دلچسب تر و قابل پذیرش تر برای شاگردان کند مورد استفاده قرار گیرد شاید بتواند نواقص کتاب را در نوع تدریس از بین ببرد. سومبین مسئله ای که توجه را جلب کرده بود بررسی نگاه ایدئولوژی در کتاب های تاریخ بود که مورد آسیب شناسی قرار گرفت. البته لازم است نکته ای را تذکر دهم و اینکه چون کتاب، مجموعه مقالات است هر نویسنده دیدگاه خودش را مطرح کرده بود که نویسندگان ما معمولا معلمین از سراسر کشور بودند، کاملا تخصصی بود.

    مجری: الان چیزی که مهم است این است که مورد یا مشکل و مرکز آسیب شناسی شده آیا برای برون رفت از این مشکل راه حل ها ارائه شده است؟ چقدر فضای آموزشی ما این قابلیت را دارد که این پیشنهاد ها بتوانند کاربردی شوند؟

    فاضلی پور: اگر شما این مسائل را طبقه بندی کنید از ابتدا از جایی که کتا ب تدوین می شود همه قابل حل است ، یعنی اگر شما محورهایی را که در کتاب برای آشنایی دانش آموزان با روند پیشینه زندگی گذشتگان خودشان میخواهند مورد مطالعه قراردهند از آن زمان شروع کنید سرآغاز آن بدست کسانی است که کتاب را تدوین می کنند و بعد بدست مسئولینی که امکانات و تجهزات آموزشی را در مکانها و فضاهای آموزشی فراهم می کنند و بعد کسانی که قرار است ان مباحث  تدوین شده را با استفاده از ابزارهایی که در احتیار شان هست تدریس کنند یعنی در حقیقت یک زنجیره  ای که اینها را به هم وصل می کند. متاسفانه در فضای آموزشی ما در حقیقت هر قسمتی جدا کار را انجام میدهد و این ارتباط و قلابها و زنجیره ها به هم وصل نمی شود و همین است که به نتیجه نمی رسد . ما همگاری داشتیم که از چاه بهار آمده بود، مقاله بسیار ارزشمندی نوشته بود ، خودش با امکانات بسیار ساده و اولیه توانسته بود این شرایط را برای خودش فراهم کند و توانسته بود دانش آموزی که از خواندت کتاب تاریخ گریزان هستند را آنچنان علاقه مند کند که شاید حتی بعضی از آنها در رشته هاس مقاطع بالاتر تحصیلی اصلا رشته تاریخ را انتخاب کنند، پس وقتی یک نفر امکان اینکار را برای خود فراهم می کند چطور یک سازمان و نهاد احتماعی نتواند اینکار را بکند؟

    مجری: انشاءالله شاهد کاربرد نظراتی که در این مجموعه مقالات مطرح شده باشیم.

    دکتر فاصلی پور: در خقیقت این همایش به صورت زنجیره در کل استان های کشور برگزار می شود بعد از تهران، اصفهان اینکار را به انجام رساند که مجموعه مقالات ان زیر چاپ است و در بهمن ماه کرمان با عمین عنوان همایشی برگزار خواهد کرد ، منتهی در آنجا مسائل منطقه ای خود را به عنوان یک محور همایش مورد نظر قرار خواهند داد. امیدواریم حاصل این تحقیقات به نتایج ارزشمندی در زمینه آموزش برسد. با تشکر از مجریان برنامه  

      

     

     

     



    گزارش و مصاحبه
    شماره مطلب: 4605
    دفعات دیده شده: 51 | آخرین مشاهده: 2 روز پیش